Ayurvision

Maria Willebrands

Natuurlijk gezond blijven met Ayurveda!

Immuniteit

vanuit de Ayurveda bekeken

Als je leven wordt beïnvloed door fysieke en mentale problemen heeft dat een enorme impact op je weerstand en je algehele gevoel van welzijn. Je bent ook meer vatbaar voor het krijgen van allerlei virus- of bacteriële infecties, ook voor corona.
Daarom is het zo nodig er voor te zorgen dat je afweersysteem of je immuniteit goed zijn werk kan doen. Een goed immuunsyteem zorgt er bij mij voor dat ik 'goed in mijn vel zit'. Dat komt weer ten goede van mijn humeur en het heeft een positieve uitstraling op m'n omgeving.
Hoe kun je nu zelf je immuniteit verhogen, want een goede immuniteit is de sleutel tot het verkleinen van de kans op allerlei klachten en ziekten en ook Corona

Immuniteit verhogen

  •     stress en paniek vermijden.Je denkt missschien dat stress alleen tussen je oren zit, maar niets is minder waar. Bij stress reageert ook meteen je hele lijf. Stel je eens voor wat er gebeurt in je lichaam als je in de jungle wandelt en je ineens oog in oog staat met een enorm beest. De adrenaline giert in korte tijd door je lijf. En dat heb je nodig om op dat moment adequaat te kunnen reageren. Dan helpt stress je op dat moment op een positieve manier en als de situatie voorbij is komt je lijf weer tot rust en verdwijnt de stress. De stress wordt nadelig wanneer ons zenuwstelsel langdurig en voortdurend geprikkeld blijft worden door constante druk of een permanente bovenmatige inspanning voor je lichaam en geest, wat in deze tijd vaak een normale toestand is geworden. Je lijf blijft daardoor voortdurend in de vecht/vlucht stand staan. Volgens Ayurveda is het spijsverteringsvuur (Agni) het component dat het lichaam energie geeft. Bij stress wordt het vuurtje (agni) langzaamaan gedoofd en uiteindelijk ontstaat er een tekort aan energie in lichaam en geest waardoor symptomen als vermoeidheid ontstaan. Stress en paniek ondermijnen je immuunsusteem Sress en paniek kun je vermijden door middel van:
    • ontspanningsoefeningen
    • rustgevende muzek beluisteren
    • meditatie
    • het vermijden van excessief veel opzoeken van Covid-19 gerelateerde informatie*
  • schone voeding gebruiken
    voeding ontzuren en ontdoen van gifstoffen door het te wassen in water met baking soda (5 ltr. water met 5-10 gr baking soda) of water met sap van een flinke citroen
    * appels etc. schillen

  • voeding koken en warm eten. Koken zorgt ervoor dat alle micro-organismen doodgaan en gekookt voedsel is makkelijker verteerbaar
    * sprouts toevoegen aan een maaltijd. Sprouts zijn kiemgroenten en deze behoren tot de meest geconcentreerde bronnen van vitamines, mineralen, enzymen en aminozuren die er bestaan en hebben daarmee heel veel voedingswaarde.

  • complete voeding gebruiken
    * zes smaken gebruiken in een maaltijd. Scherp – bitter – samentrekkend – zout – zoet – zuur

  • weinig maar de juiste vetten gebruiken. De goede vetten beschermen de celwand en zorgen ervoor dat de celwand soepel en goed doorlaatbaar is voor voedings- en afvalstoffen
    * ghee
    * oliijfolie

  • vezels: vezels worden niet verteerd zij normaliseren de peristaltiek van de darm en nemen afvalstoffen mee naar buiten

  • mineralen – vitaminen – koolhydraten

  • kruiden met antivirale werking in de maaltijd verwerken of als thee drinken
    * verse kurkuma
    * verse gember
    * limoen/citroensap verwerken in de maaltijd
    * kaneel

  • kruiden voor goede (long) immuniteit:
    * Tulsi is heilige baslicum; b.v als thee www.organicwebshop.nl
    * gedroogde gember
    * lange peper of pippali (piper longum)
    * zoethout thee. Bij een hoge bloeddruk heel voorzichtig!

  • voldoende inname van vocht. Bij voldoende inname van water en vocht, wordt voldoende lymfe aangemaakt zodat ook de daarop volgende weefsels goed gevoed kunnen worden en uiteindelijk ook het immuun-systeem geoptimaliseerd wordt
    * gekookt warm/heet water drinken met:
    * een puntje Baking soda of Himalayazout
    * limoensap
    * groene thee
    * verse zelfgemaakte soep
    * verse vruchtensappen ‘s morgens op een lege maag. De vitamines kunnen dan vrijwel direct opgenomen worden

Richtlijnen ter preventie Corona

Virussen geen kans geven door te zorgen dat je lichaam niet verzuurd. Een virus kan niet groeien als zijn omgeving basisch is.

Voorzorgsmaatregelen nemen

  • zeer regelmatig handen wassen met zeep gedurende minimaal 25 seconden
  • het gezicht niet aanraken als de handen niet gewassen zijn
  • sociale afstand houden van minimaal 1,5 tot 2 meter
  • hoesten of niezen in je elleboogholte
  • gebruik van papieren zakdoekjes en na gebruik weggooien
  • stomen met pepermintolie, eucalyptusolie of lavendelolie na thuiskomst. Dit desinfecteert de luchtwegen en de sinusholten. Daarna het eventueel nat geworden haar drogen om kouvatten te voorkomen
  • volg de regels van de regering op

Niet doen:

  • nooit overeten: teveel eten zorgt er voor dat de voeding in de maag geen ruimte genoeg heeft om goed verteerd te worden

  • tussen de maaltijden snacken

  • alcohol gebruiken

  • veel dierlijke- en zuivelprodukten gebruiken. Melk is zwaar verteerbaar en heeft een koude potentie. Samen zorgen beide eigenschappen er voor dat je spijsverteringsvuur moeite heeft om goed te blijven branden. Soms kan het gebruik van (biologische) dierlijke eiwitten wel helpen om weerstand op te bouwen. Dat is voor iedereen anders. Raadpleeg hiervoor eventueel een Ayurvedisch practitioner of arts

  • junkfood eten

  • chili peper gebruiken

  • veel zoet eten

  • zware maaltijd gebruiken

  • koelkast- en koud eten

Verse voeding van goede kwaliteit en voldoende vocht zorgen er in eerste instantie voor dat er kwantitatief voldoende voedingsstoffen aanwezig zijn om in tweede instantie kwalitatief goede weefsels op te bouwen en in derde instantie een goede immuniteit


    Wil je weten welke richtlijnen er zijn bij milde klachten, neem dan gerust contact met me op!
    We kunnen dan een online gesprek doen