Soepel ouder worden


Natuurlijk ouder worden met Ayurveda!

Soepel ouder worden

Bij het 'soepel ouder worden' gaat het over goed kunnen bewegen en om goed te kunnen bewegen zijn je spieren, je botten en je gewrichten heel belangrijk.
Soepel kunnen bewegen is afhankelijk van de gezondheid en de sterkte van je spieren, je botten en je gewrichten. Een soepel en sterk bewegingsapparaat geeft je mobiliteit, onafhankelijkheid en vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. En dat is super fijn.

Heb je moeite met soepel bewegen en heb je last van bijvoorbeeld artrose, fibromyalgie, artritis, osteoporose, dan is er ergens een verstoring in je balans. Ayurveda kan je helpen de balans (grotendeels) te herstellen.

Het 'Soepel ouder worden' traject wordt afgestemd op de (on)balans van jouw geboorte energie en het duurt ongeveer 7 weken. Het ziet er als volgt uit:

  • Kennismakingssessie
  • 1e sessie: voeding, leefstijl, bewegings- en ademhalingsoefeningen
  • 2e sessie: Ayurvedische lichaamsbehandelingen; lichaamsmassage en stoomtherapie om de doorbloeding te verbeteren en afvalsstoffen af te voeren
  • 3e sessie: voeding, leefstijl, bewegings- en ademhalingsoefeningen
  • 4e sessie: Ayurvedische lichaams behandelingen
  • 5e sessie: Bewegings- en ademhalingsoefeningen en een plaatselijke Ayurvedische behandeling waar nodig
  • 6e sessie: Ayurvedische lichaamsbehandelingen
  • 7e sessie : voeding, leefstijl, bewegings- en ademhalingoefeningen
  • Eindgesprek van 30 minuten; ongeveer 7 weken na de 7e sessie

Ik ontvang je in mijn praktijk met een kopje natuurlijke thee en je krijgt gedurende het traject informatie mee naar huis over:

  • voeding en leefstijl
  • bewegingsoefeningen
  • ademhalingsoefeningen

Tijdens het traject leer je hoe je je spieren, je botten en je gewrichten soepel kunt houden.

Wat kun je zelf proberen om soepel ouder te worden?

Wat belangrijk is, is goed voor jezelf te zorgen en te luisteren naar wat je lichaam nodig heeft met voeding en leefstijl. Het is ook zorgen voor regelmaat, structuur, rust en warmte in alles wat je doet.
Voeding:
Regelmatig, gevarieerd en seizoensgebonden (biologische) voeding eten. Voeding die bij je past, dat vers bereid en licht verteerbaar is en voldoende vezels bevat. Je voeding heel goed kauwen en je maag voor de helft vullen met vast voedsel en een kwart met vloeibare voeding. Een kwart van de maag laat je leeg, zodat het verteringsproces de ruimte heeft zijn werk te doen. De vertering is midden op de dag het meest actief en daarom kun je het beste je zwaarste maaltijd 's middags gebruiken. Voldoende (1,5 - 2 liter) lauw/warm water drinken om de processen goed te laten verlopen en afvalstoffen te kunnen afvoeren
.

Leefstijl:
De dingen die je doet bewust doen, zonder prikkels die je afleiden.
Voldoende beweging in de vorm van wandelen en/of zwemmen en lichte lichamelijke oefeningen, bijvoorbeeld in de vorm van yoga. Te zware sporten als hardlopen belasten je gewrichten onnodig veel.
Niet te laat gaan slapen en niet te laat opstaan. Overdag slapen kan je slaapritme verstoren en je geest versuffen. Bij aandrang je natuurlijke behoeften doen. Als je stoelgang verstoord is, is het zinvol om naar je eet- en beweegpatroon te kijken en daarin iets anders uitproberen.

Helpt het bovenstaande niet voldoende of wil je meer weten dan kan Ayurvision je ondersteunen bieden bij 'Soepel ouder worden'.

Blog


Natuurlijk ouder worden met Ayurveda!