Soepel ouder worden

Je spieren, botten en gewrichten soepel houden


Soepel ouder worden

Bij het 'soepel ouder worden' gaat het over goed kunnen bewegen en om goed te kunnen bewegen zijn je spieren, je botten en je gewrichten heel belangrijk.
Soepel kunnen bewegen is afhankelijk van de gezondheid en de sterkte van je spieren, je botten en je gewrichten. Een soepel en sterk bewegingsapparaat geeft je mobiliteit, onafhankelijkheid en vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. En dat is super fijn.

Heb je moeite met soepel bewegen en heb je last van bijvoorbeeld artrose, fibromyalgie, artritis, osteoporose, dan is er een verstoorde balans van lichaam en geest. Ayurveda kan je helpen de balans (grotendeels) te herstellen.

Het 'Soepel ouder worden' traject wordt afgestemd op de (on)balans van jouw geboorte energie en het duurt ongeveer 7 weken. Het ziet er als volgt uit:

  • Kennismakingssessie
  • 1e sessie: voeding, leefstijl, bewegings- en ademhalingsoefeningen
  • 2e sessie: Ayurvedische lichaamsbehandelingen; lichaamsmassage en stoomtherapie om de doorbloeding te verbeteren en afvalsstoffen af te voeren
  • 3e sessie: voeding, leefstijl, bewegings- en ademhalingsoefeningen
  • 4e sessie: Ayurvedische lichaams behandelingen
  • 5e sessie: Bewegings- en ademhalingsoefeningen en een plaatselijke Ayurvedische behandeling waar nodig
  • 6e sessie: Ayurvedische lichaamsbehandelingen
  • 7e sessie : voeding, leefstijl, bewegings- en ademhalingoefeningen
  • Eindgesprek van 30 minuten; ongeveer 7 weken na de 7e sessie

Ik ontvang je in mijn praktijk steeds met een kopje natuurlijke thee en je krijgt informatie mee naar huis over:

  • voeding en leefstijl
  • bewegingsoefeningen
  • ademhalingsoefeningen

Tijdens het traject leer je hoe je je spieren, je botten en je gewrichten soepel kunt houden.

Wat is een spier?

Een spier is een compacte bundel weefsel. Dat weefsel bestaat uit cellen die kunnen samentrekken en ontspannen waardoor beweging mogelijk is. De spieren die nodig zijn voor je bewegingen zijn de zogenaamde skeletspieren en deze zijn met behulp van pezen met de botten van je skelet verbonden. Die skeletspieren zorgen voor, zonder dat je je dat bewust bent, het gecontroleerd en gecoördineerd bewegen van je lichaam, bijvoorbeeld bij wandelen of bij het knipperen met je ogen.

Wat is een bot?
Botten geven je lichaam structuur, ze geven bescherming aan je organen en weefsels en ze zorgen er voor dat je kunt bewegen. De kernen van botten bevatten rood of geel beenmerg. Het rode beenmerg bevindt zich bij het ouder worden vooral in het dijbeen, de heupbeenderen, de ribben en de wervels. In het rode beenmerg worden rode en witte bloedcellen aangemaakt. De rode bloedcellen vervoeren zuurstof door het bloed en de witte bloedcellen hebben een belangrijke functie bij het afweersysteem.
Het rode beenmerg in de andere botten is bij het ouder worden vervangen door geel beenmerg, waar met name vetzuren worden opgeslagen. In je botten worden ook mineralen als Calcium opgeslagen.

Wat is een gewricht?
Een gewricht is een plaats waar twee botuiteinden bij elkaar komen. Om de bottenuiteinden te beschermen en om de beweging makkelijk te maken, zijn ze meestal bekleed met kraakbeen. Rondom het gewricht zit de gewrichtskapsel met daarbinnen de gewrichtsholte. De gewrichtsholte is gevuld met een een stroperige vloeistof, die er voor zorgt dat je het gewricht makkelijk en soepel kunt bewegen.

Wat kun je zelf proberen om soepel ouder te worden?
Wat belangrijk is, is goed voor jezelf te zorgen en te luisteren naar wat je lichaam nodig heeft met voeding en leefstijl. Het is ook zorgen voor regelmaat, structuur, rust en warmte in alles wat je doet.
Voeding:
Regelmatig, gevarieerd en seizoensgebonden (biologische) voeding eten. Voeding die bij je past, dat vers bereid en licht verteerbaar is en voldoende vezels bevat. Je voeding heel goed kauwen en je maag voor de helft vullen met vast voedsel en een kwart met vloeibare voeding. Een kwart van de maag laat je leeg, zodat het verteringsproces de ruimte heeft zijn werk te doen. De vertering is midden op de dag het meest actief en daarom kun je het beste je zwaarste maaltijd 's middags gebruiken. Voldoende (1,5 - 2 liter) lauw/warm water drinken om de processen goed te laten verlopen en afvalstoffen te kunnen afvoeren
.

Leefstijl:
De dingen die je doet bewust doen, zonder prikkels die je afleiden.
Voldoende beweging in de vorm van wandelen en/of zwemmen en lichte lichamelijke oefeningen, bijvoorbeeld in de vorm van yoga. Te zware sporten als hardlopen belasten je gewrichten onnodig veel.
Niet te laat gaan slapen en niet te laat opstaan. Overdag slapen kan je slaapritme verstoren en je geest versuffen. Bij aandrang je natuurlijke behoeften doen. Als je stoelgang verstoord is, is het zinvol om naar je eet- en beweegpatroon te kijken en daarin iets anders uitproberen.

Helpt het bovenstaande je te weinig of wil je meer weten dan kan Ayurvision je ondersteunen bij 'Soepel ouder worden'.