Voeding

'Laat voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding' (Hippocrates)

Ayurveda gaat uit van een holistische benadering en daarom houdt Ayurvision bij het geven van een voedingsadvies rekening met jouw constitutie en persoonlijke situatie. Een intake vooraf is gewenst.

Kruiden

Kruiden en specerijen zorgen er voor dat ons eten lekker en aantrekkelijk is en goed verteerd wordt
En  een goede spijsvertering is de basis voor een goede gezondheid


Wat doet voeding met je?

Binnen de Ayurveda weet men hoe voeding op je lichaam inwerkt, wat het doet met een dosha (verlagen of verhogen) en of voeding een verwarmende of verkoelende uitwerking heeft. Voeding bestaat evenals je lichaam uit de 5 elementen ether - lucht - vuur - water - aarde. Je unieke individuele constitutie heeft natuurlijke neigingen en individuele voorkeuren in voedsel, smaak en temperatuur. Als voedingsmiddelen en kruiden afgestemd zijn op je persoon, vers bereid en seizoensgebonden zijn en in de juiste combinaties worden gegeten, geeft het je levensenergie en levenskracht. Met de juiste voeding kun je jouw fysieke lichaam en je geest weer in balans brengen.

Belangrijk voor een goede inwerking van voeding op je lichaam is:

  • spijsverteringsvuur of Agni:
    Agni betekent branden, waarnemen of transformeren en met het spijsverteringsvuur kan je lichaam de vijf elementen uit je voeding omzetten in voor jouw lichaam bruikbare voedingsstoffen. Agni is in staat om zowel de voeding die je eet en proeft als ook de waarnemingen die je ziet, hoort, ruikt en voelt, om te zetten in energie en op te nemen als bruikbare voedingsstoffen, die gebruikt worden om je lichaamsweefsels op te bouwen. Voeding is pas gezond als het goed verteert is en daarom is een goed werkend Agni essentieel. Dat zorgt ervoor dat er zich geen afvalstoffen in je lichaam opstapelen, dat je lichaam goed functioneert en dat je geest en je zintuigen scherp en helder werken. 'Je zit goed in je vel!'

  • smaak:
    Ayurveda kent zes smaken: zoet, zuur, zout, bitter, scherp en samentrekkend(wrang). Iedere smaak is samengesteld uit twee elementen en deze smaken hebben invloed op de lichamelijke physiologie, de dosha’s
    Vata(V):
    wordt verhoogd door scherp, bitter en samentrekkend, maar verlaagd door zoet, zuur en zout. Een vata persoon zal er verstandig aan doen om voeding en gerechten te eten met meer van de smaken zoet, zuur en zout. Alles wat vata versterkt, verzwakt kapha en andersom
    Kapha(K)
    wordt verhoogd door zoet, zuur en zout en verlaagd door scherp, bitter en samentrekkend
    Pitta(P)
    wordt verhoogd door scherp, zuur, zoutachtig en verlaagd door zoet, bitter en samentrekkend

Bij gezondheid adviseert Ayurveda de zes smaken in de voeding op te nemen in meer of mindere mate en rekening houdend met de constitutie. De zes smaken brengen ons in contact met de vijf elementen, de bouwstenen van ons lichaam en van de natuur.
Zijn de dosha’s uit balans dan kunnen de zes smaken ons dus helpen om de balans te herstellen.

Je stofwisseling is voor een groot deel bepaald door de mate van de gezondheid van je (voor)ouders en het is ingesteld op de omgeving en het klimaat waarin je leeft. De principes van vata – pitta – kapha komen ook voor in het ritme van de dag en de seizoenen. Voor de balans van je constitutie en voor jouw gezondheid is het daarom belangrijk rekening te houden met het eettijdstip en om lokale- en seizoensgebonden voeding te eten

Voorbeelden:

Voeding:

Rauwkost (moeilijk verteerbaar) en koude dranken kunnen een Vata-type erg onrustig maken waardoor ze uit balans raken. Vata aandoeningen zoals slapeloosheid, angst, koude handen en voeten, algemeen kouwelijkheid, constipatie etc. kunnen dan gaan ontstaan

Dagindeling:

Tussen 10-14 uur domineert Pitta en de spijsvertering zal in deze tijd optimaal werken. Het is dan ook aan te raden te lunchen met de zwaarst verteerbare maaltijd van de dag

Seizoenen:

In de winter overheerst kou en droogte en domineert Vata, omdat deze eigenschappen de kenmerken zijn voor Vata. Het lichaam zal als reactie op de lage wintertemperatuur reageren met het aanwakkeren van het inwendige vuur, het spijsverteringsvuur, wat betekent dat er meer voeding/brandstof nodig is. In de winter is het daarom aan te raden meer oliehoudend en zwaarder, maar wel gemakkelijk verteerbaar, warm eten te eten. Krijgt de spijsvertering niet voldoende brandstof, dan zullen de lichaamsweefsels worden verbrand en aangetast. Dit gaat ten koste van de structuur van het lichaam Bij een Vata constitutie horen ook de smaken bitter, scherp en samentrekkend. Gelijke eigenschappen verhogen vata bij iemand met een vata constitutie en het is voor iemand met een vata constitutie zeker aan te bevelen zich warm genoeg te kleden en om meer van de smaken zoet, zuur en zout te gebruiken

Voeding is pas gezond als het goed verteerd is!